Gränsen mellan content writing och copywriting kan vara hårfin. Eller milsvid. Oftast behöver du lite av båda.
Bra copy får dig att göra saker.
Bra content får dig att läsa vidare.
Bra content förtjänar bra copy
Vad är copywriting?
Inom copywriting formuleras idéer och budskap i reklamsyfte. Copywriting vill få den som läser att skrida till handling. Det kan vara att köpa något, att signa upp för ett nyhetsbrev eller att ringa ett telefonsamtal.
Bra copywriting är rak, effektiv och drar uppmärksamheten till sig. Den förmedlar också sitt budskap på ett sätt som stämmer helt överens med avsändarens varumärke och mottagarens preferenser.
Vad är skillnaden mellan copywriting och content writing?
Copywriting och content writing är två sidor av samma mynt. Båda delar är text som skrivs med ett specifikt syfte. Det handlar ofta om att generera direkt försäljning, men också varumärkesbyggande.
Man kan också säga att copywriting handlar mer om form och att content writing handlar mer om innehåll. Men det är svårt att se det ena utan det andra. Form utan innehåll är ingenting, och innehåll har genom sin rena existens alltid en form. Att arbeta med copywriting är att optimera och effektivisera uttrycket på det innehåll som ska förmedlas.
Här arbetar vi med fokus på copywriting
- Produkttexter
- Annonser
- E-postmarknadsföring
- Sociala medier
Kort sagt – där texten är kort och uppmanande ligger skribentens fokus på copyn. Men innehållet blir inte mindre viktigt för det. Vi hjälper dig få till en bra balans mellan smarta formuleringar och ett tydligt budskap.
Kontor
Essinge Brogata 4, 112 61 Stockholm
Spökpennan innehar F-skattsedel.