När såg du över textmaterialet på din hemsida senast?
Många företagare tycker att jobbet är gjort när hemsidan är uppe. Sedan ska det väl bara ticka på? I själva verket är en hemsida ett projekt som kräver en del arbete även efter publicering. Om det var länge sedan du uppdaterade texterna på din hemsida är det hög tid att ge dem en genomgång.
Varför är hemsidans texter så viktiga?
Din hemsidas texter är det verktyg som gör att du först når din målgrupp, och sedan konverterar deras besök till ett köp av dina produkter eller tjänster. Genom dina texter har du möjlighet att leverera rätt information till rätt person – samtidigt som du når ut till fler genom sökmotoroptimering.
Materialet på din hemsida påverkar även besökarens bild av ditt företag. I kundens ögon speglar kvaliteten på textinnehåll och webbdesign kvaliteten på det ditt företag egentligen erbjuder. Oavsett om det du säljer är lägenheter, bilar eller dina tjänster som hantverkare.
Men att kunna skriva korrekta och säljande texter är inte en självklarhet. Vi har alla våra särskilda yrkeskompetenser. En snickare är bra på att snickra, en fastighetsmäklare är bra på att sälja fastigheter. Och en skribent är bra på att skriva.
Hjälp, jag kan inte skriva!
Du som inte kan eller vill skriva själv kan hyra in en skribent som gör jobbet åt dig. Oss, till exempel, eller någon annan erfaren skrivbyrå.
Hur ska en bra hemsidestext se ut?
För att veta om en text är ”bra” eller ej behöver du först identifiera vad texten är tänkt att göra. Som företagare bör du ha fokus på följande fyra punkter när du granskar materialet på din hemsida:
- Tänkt målgrupp.
- Det egna varumärket.
- Förmedlad information – korrekt, relevant och uppdaterad.
- Texternas läsbarhet, SEO-optimering och konverteringspotential.
Exakt hur du bör uttrycka dig i text och inte beror på din målgrupp och ditt varumärke. En influencers blogg ska inte ha samma språk som exempelvis en juristbyrås hemsida. Vad som är en ”bra” text är alltså inget absolut begrepp.
En sak gäller dock för de allra flesta: En bra hemsidestext är språkligt korrekt och lätt att läsa. Stavfel, syftningsfel och interpunktion i stil med ?!! göre sig icke besvär. En familjär ton i texten är inte fel, men den behöver samtidigt ge ett professionellt och trovärdigt intryck.
Låtsas att du är kunden
En bra strategi för dig som vill granska textmaterialet på din befintliga hemsida är att låtsas att du är din kund. Fundera över varför ”du” besöker hemsidan – vilka frågor vill du ha svar på som kund? Besvaras de frågorna på ett enkelt sätt? Var på sidan klickar du först? Känner du dig uppmanad att ta kontakt med företaget? Är informationen du tar del av relevant och uppdaterad?
Tänk på att kunden inte har samma förkunskaper och tankesätt som du själv. Information du som proffs tycker är överflödig kanske är helt nödvändig för att en kund ska förstå vad tjänsten du erbjuder innebär.
Ovanstående princip föranleder oss att svara på denna fråga: Vad är ens en text?
Vad är en text?
Dum fråga? Inte alls. Många gör misstaget att tro att ”text” behöver vara en lång, sammanhängande ordmassa. I själva verket är varenda bokstav på din hemsida text. Även de enstaka ord som klär dina Call To Action-knappar.
Du behöver helt enkelt välja alla dina ord. Eller ta hjälp av någon som kan välja åt dig.
Den observante och litteraturintresserade läsaren är säkert medveten om att textbegreppet ur ett mer teoretiskt perspektiv är en relativt het potatis som kan debatteras i oändlighet. På ett sätt kan hela din dator anses vara en del av texten, kanske även du själv. Av pragmatiska skäl avstår Spökpennan från att vidare utveckla detta ämne på denna plats. Det viktiga är att du stavar rätt på din hemsida och ger dina kunder begriplig och korrekt information. Annars kommer de välja att anlita den entreprenör som faktiskt gör det.
Vad kan en skribent hjälpa dig med?
- Fullständig genomgång och redigering av befintlig hemsidas texter.
- Nyskrivning av textmaterial med utgångspunkt i ditt specifika varumärke.
- Språklig rådgivning – vilket språkbruk passar ditt företag?
- Textproduktion för content marketing som kompletterar företagets marknadsföring med kvalitativt innehåll. Bra content stärker både ditt varumärke och kundernas anknytning till det.
Ett extra öga även för dig som kan skriva
Du som känner dig hemma i textens värld kanske vill skriva dina texter själv. Det är ju roligt att skriva, vi håller med! Däremot är det ganska svårt att korrekturläsa sina egna texter. Lunds universitet ger tips om hur du går till väga här.
Men du kan bespara dig själv en del huvudvärk genom att ta in extern korrektur. Skriv en rad så hjälper vi dig.
Slutsats: bättre text ger bättre business
Det finns all anledning för dig att lägga ned lite tid på vad som står på din hemsida. Ju bättre intryck texterna på din hemsida ger potentiella kunder, desto större är chansen att de tar kontakt med dig. Särskilt om du varit strategisk även med de korta texter som finns i menyer och på CTA-knappar.
Och ju bättre du lyckats informera kunden om dina tjänster redan innan hen tar kontakt, desto större är chansen att ni förstår varandra under arbetets gång. Ju färre frågor du behöver besvara innan en beställning, desto snabbare kommer själva beställningen in. Businessen blir bättre för er båda.