Hoppa till innehåll

Texter till hemsidan – så gör du

När såg du över textmaterialet på din hemsida senast?

Många företagare tycker att jobbet är gjort när hemsidan är uppe. Sedan ska det väl bara ticka på? I själva verket är en hemsida ett projekt som kräver en del arbete även efter publicering. Om det var länge sedan du uppdaterade texterna på din hemsida är det hög tid att ge dem en genomgång.

Varför är hemsidans texter så viktiga?

Din hemsidas texter är det verktyg som gör att du först når din målgrupp, och sedan konverterar deras besök till ett köp av dina produkter eller tjänster. Genom dina texter har du möjlighet att leverera rätt information till rätt person – samtidigt som du når ut till fler genom sökmotoroptimering.

Materialet på din hemsida påverkar även besökarens bild av ditt företag. I kundens ögon speglar kvaliteten på textinnehåll och webbdesign kvaliteten på det ditt företag egentligen erbjuder. Oavsett om det du säljer är lägenheter, bilar eller dina tjänster som hantverkare.

Men att kunna skriva korrekta och säljande texter är inte en självklarhet. Vi har alla våra särskilda yrkeskompetenser. En snickare är bra på att snickra, en fastighetsmäklare är bra på att sälja fastigheter. Och en skribent är bra på att skriva.

Hur ska en bra hemsidestext se ut?

För att veta om en text är ”bra” eller ej behöver du först identifiera vad texten är tänkt att göra. Som företagare bör du ha fokus på följande fyra punkter när du granskar materialet på din hemsida:

  • Tänkt målgrupp.
  • Det egna varumärket.
  • Förmedlad information – korrekt, relevant och uppdaterad.
  • Texternas läsbarhet, SEO-optimering och konverteringspotential.

Exakt hur du bör uttrycka dig i text och inte beror på din målgrupp och ditt varumärke. En influencers blogg ska inte ha samma språk som exempelvis en juristbyrås hemsida. Vad som är en ”bra” text är alltså inget absolut begrepp.

En sak gäller dock för de allra flesta: En bra hemsidestext är språkligt korrekt och lätt att läsa. Stavfel, syftningsfel och interpunktion i stil med ?!! göre sig icke besvär. En familjär ton i texten är inte fel, men den behöver samtidigt ge ett professionellt och trovärdigt intryck.

Låtsas att du är kunden

En bra strategi för dig som vill granska textmaterialet på din befintliga hemsida är att låtsas att du är din kund. Fundera över varför ”du” besöker hemsidan – vilka frågor vill du ha svar på som kund? Besvaras de frågorna på ett enkelt sätt? Var på sidan klickar du först? Känner du dig uppmanad att ta kontakt med företaget? Är informationen du tar del av relevant och uppdaterad?

Tänk på att kunden inte har samma förkunskaper och tankesätt som du själv. Information du som proffs tycker är överflödig kanske är helt nödvändig för att en kund ska förstå vad tjänsten du erbjuder innebär.

Ovanstående princip föranleder oss att svara på denna fråga: Vad är ens en text?

Vad kan en skribent hjälpa dig med?

  • Fullständig genomgång och redigering av befintlig hemsidas texter.
  • Nyskrivning av textmaterial med utgångspunkt i ditt specifika varumärke.
  • Språklig rådgivning – vilket språkbruk passar ditt företag?
  • Textproduktion för content marketing som kompletterar företagets marknadsföring med kvalitativt innehåll. Bra content stärker både ditt varumärke och kundernas anknytning till det.

Slutsats: bättre text ger bättre business

Det finns all anledning för dig att lägga ned lite tid på vad som står på din hemsida. Ju bättre intryck texterna på din hemsida ger potentiella kunder, desto större är chansen att de tar kontakt med dig. Särskilt om du varit strategisk även med de korta texter som finns i menyer och på CTA-knappar.

Och ju bättre du lyckats informera kunden om dina tjänster redan innan hen tar kontakt, desto större är chansen att ni förstår varandra under arbetets gång. Ju färre frågor du behöver besvara innan en beställning, desto snabbare kommer själva beställningen in. Businessen blir bättre för er båda.

Vad sjutton är en CTA-knapp?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *