Du följer väl Spökpennan Skrivbyrå på Instagram? Kontot @spokpennan växer så det knakar. I det här blogginlägget samlar vi tre av de skrivövningar vi delat med oss av där. Toppentips för dig som skriver skönlitterärt.
Strikta perspektiv
Plocka ut en scen ur ditt manus. Vilka karaktärer är med? Håll i dig. Nu ska vi skriva om scenen lika många gånger som antalet deltagande karaktärer.
Skriv om scenen i jag-form, ur ett strikt förstapersonsperspektiv – en gång för vardera karaktär. Kliv in i karaktärens huvud: Vad vet hen? Vad känner hen? Vad är hens motiv i scenen? Hur tolkar hen de andra karaktärerna?
Kanske kommer du behöva göra förändringar i scenen när du låter en annan karaktär än den ”vanliga” huvudkaraktären leda dig. Gör det i så fall!
Efter att du gett scenens alla deltagare en genomkörare, återvänd till din originalscen. Beter sig karaktärerna som de borde göra – det vill säga enligt sina egna perspektiv och drivkrafter?
Kanske upptäcker du att ditt eget allvetande perspektiv trängt sig in i någon karaktär. Eller att någon uppträder på ett visst sätt för att du velat ta scenen åt ett visst håll, istället för att agerandet är i linje med karaktärens faktiska bevekelsegrunder.
Det här är ett bra sätt att få djup även i dina bikaraktärer. Och att få syn på logiska luckor i texten. Du kan även använda den här övningen om du känner dig uttråkad av någon av dina karaktärer (det händer …) – kanske är hen bara missförstådd av sin författare?
Dialog med dubbla lager
Vad någon egentligen menar och vad de faktiskt säger är sällan samma sak. Och dessutom hör folk vad de vill höra.
Välj ett par karaktärer du känner väl, gärna från ett pågående skrivprojekt. Du kan också utgå från en redan existerande dialog i ditt manus.
Skriv (eller bearbeta) en dialog utifrån följande grundpremiss: Ingen säger exakt vad de menar. Inte heller hör de exakt vad den andre säger – särskilt inte eftersom den andre inte heller säger vad hen menar.
En replik har alltså trippla betydelser i scenen:
- Avsändarens tanke
- Orden som uttalades
- Mottagarens tolkning
Pröva att skriva en dialog där de tre betydelserna skiljer sig åt på något sätt. Idén är inte att du ska skriva fram en buskisartad dialog full av komiska missförstånd (om du inte råkar vilja skriva just en sådan). I stället vill övningen lägga till några extra lager i dina dialoger, inte minst för att få dem att kännas trovärdiga.
I verkliga livet säger människor sällan exakt det de skulle vilja säga, eller vad de faktiskt menar att säga. Olika grader av artighet, social dynamik, osäkerhet och kanske rentav slarvigt språk gör att tanken bakom det sagda och vad som blev sagt kan skilja sig åt rejält. Vilket får konsekvenser – för hur människor uppfattar varandra, vad de kommer att prata vidare om, hur de minns ett samtal i efterhand osv. osv.
Här kommer du behöva gå in i dina karaktärer och se till att du skriver replikerna genom deras respektive filter. Ta hänsyn till deras sinnestillstånd. Är karaktären stressad? Glad? Besviken? Och hur beter sig just denna karaktär då?
En annan sak att ha i tankarna är att människor ofta pratar om saker ur ett idealperspektiv – hur de skulle vilja att något var, snarare än hur det faktiskt är. Dessutom vill de flesta, ofta omedvetet och med diskreta medel, gärna förmedla en positiv bild av sig själva till den de talar med. All sådan psykologi spelar in i hur vi människor pratar med varandra, och alltså även hur du ska tänka när du skriver dialog.
Språkgymnastik
Den här är inte för alla. Eller, jo. Det är den. Men varning för språknörderi!
Välj ett stycke text. Gärna ur ditt pågående skrivprojekt. Gärna ett lite längre stycke. Skriv nu om texten genom att byta ut alla (alla!) ord utan att innebörden förvrängs. En synonym-ordlista kommer tjäna dig väl.
Den här övningen breddar ditt aktiva ordförråd. Den kan också göra dig uppmärksam på upprepningar och ”favoritord” som du egentligen borde variera mera.
Dessutom får du i jakten på alternativa formuleringar en chans att granska om de ord du skrivit faktiskt gestaltar tanken bakom dem. Och hur klar och tydlig den tanken egentligen var. För att kunna uttrycka något med andra ord behöver du vara glasklar över vad det är du vill säga. Chansen är stor att du genom övningen hittar tydligare ordvändningar, som för texten ännu närmre tanken du ville förmedla än vad det du först skrev gjorde.
Slutprodukten kommer sannolikt bli lite krystad på sina ställen. Men här är det processen som räknas. Att du tänker över dina ord, och motiverar dem för dig själv: oavsett vilken formulering som visar sig bli bäst – dina originalord eller de utbytta – varför är det så?

Gillar du skrivövningar? Eller föredrar du att arbeta med ditt skrivande på andra sätt?
Spökpennan erbjuder skrivcoachning som en del av vår litterära manusutveckling. Arbetsmetoden anpassas alltid individuellt efter dig som anlitar oss. Skrivövningar är bara ett av många sätt på vilket du och din text kan utvecklas.